måndag 25 juni 2018

Från tävlingshäst till avelssto inom en månad.

Det blir inte alltid som man tänkt sig, 
men förhoppningsvis kommer det något riktigt bra ur det i alla fall. 



 I slutet på maj tävlade Miss Li i sportkörning i Åstorp. Hon var verkligen jättefin och vann både dressyren och precisionen och totalt. Jag längtade så till nästa tävling och allt kändes så roligt och bra. Vilken häst. Kanske skulle vi debutera Msv om några tävlingar i alla fall. Underbart.


Så en vecka senare fick hon en spark i hagen som tog oturligt och kommande tävling kunde genast strykas. Ingen träning på 8 veckor sa den ena veterinären. Troligen ingen mer tävling i år... Vad gör man när man har ett sto som fått 41p på utställning, dessutom med stora lovord, så sent som i mitten på maj? Jo man bestämmer sig för att åka till hingst. Jag har länge sneglat på hingstar då jag var inne på att betäcka mitt andra sto nästa vår. Men nu gällde det att snabbt bestämma sig.

Valet föll på New Foresthingsten Gay Count Shetan RNF 214. En svart snygging som är en maxad D-ponny. Han blev Årets hingst i danmark 2008, han är flerfaldigt guldbelönad. Han har gått Internationell Grand Prix hoppning och vann 5 års championatet i dressyr.






Han har en stam som jag verkligen gillar. Hans far Mister Malthe ville jag betäckt Miss Lis mamma med. Han stod i Danmark så det blev aldrig av. Men så kom han son till sverige och jag är så nöjd med valet. Han har otroligt snälla ögon vilket är viktigt för mig och ett riktigt fint ponnyhuvud, och Miss Li föll också. Han står i Laholm på Frics stuteri så det vara bara bingo att han inte stod längre bort.

Mister Malthe (fotot lånat från hippios.dk)

Så nu är Miss Li betäckt och jag hoppas innerligt att det kommer ett välskapt föl nästa år. Det känns så spännande då det nu är 6 år sedan jag senast hade ett föl. Men jag vet att vägen dit är lång och först och främst ska hon snart få komma hem och sen ultraljudas för att se om hon tagit sig. Annars får hon åka ner till snyggingen igen.

Nu håller jag tummarna att det kommer något riktigt gott ur detta och Diva får nu bli enda tävlingshäst. 

Kram Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar